Ar kava yra geras dalykas?

Off Canvas

 

Ar kava yra geras dalykas?

Ketvirtas populiariausias gėrimas šalyje - kava yra plačiai įsitraukusi į mūsų kultūrą. Tinkamas kiekis gali pagerinti mūsų nuotaiką, per didelis kiekis kavos gali sukelti nerimą ir jaudulį. Kava yra naudinga daugumai žmonių, kai išgeriama nuo 3–5 puodelių per dieną arba iki 400 miligramų kofeino.

Kas yra kavos pupelės? Raudonųjų kavos vaisių viduje yra dvi kavos pupelės. Pupelės yra žalios spalvos, tačiau sodrus rudas atspalvis atsiranda tik paskrudinus. Be kofeino, kava yra tamsus tūkstančio cheminių junginių pluoštas, galintis turėti galimą terapinį poveikį organizmui. Vienas pagrindinių komponentų - chlorogeno rūgštis - yra polifenolis, esantis daugelyje vaisių ir daržovių. Kava taip pat yra geras dietinis vitamino B3, magnio ir kalio šaltinis.

Žmonės dažnai supranta kavą kaip kofeino priemonę, tačiau, žinoma, tai labai sudėtingas augalinis gėrimas. Suskaičiavus 124 kavos rūšis, dauguma skonių lieka neišnagrinėtos; ir, ko gero, tai bus amžinai, ir manoma, kad 60 proc. kavos rūšių gresia išnykimas, daugiausia dėl klimato pokyčių, ligų, kenkėjų ir miškų naikinimo. Kas užpildo mūsų puodelius kavinėse, biure ir kelionėse, yra iš dviejų rūšių: arabikos ir kaneporos, žinomos kaip robusta.

Kavos nauda gali būti polifenoliai, kurie yra augalų junginiai, turintys antioksidacinių savybių. Tačiau kava tinka ne visiems. Dažnai yra nerimaujama dėl per didelio suvartojimo. Tai ypač pasakytina apie besilaukiančias moteris, nes kofeino nauda nėštumo metu nėra aiški. Nors kavos poveikio sveikatai tyrimai tebevyksta, dauguma šios srities darbų yra stebimi. „Mes tiksliai nežinome, ar kava yra naudos sveikatai priežastis“, - sakė Jonathan Fallowfield, Edinburgo universiteto profesorius "Šios išvados gali būti dėl kitų veiksnių ar elgesio, būdingo žmonėms geriantiems kavą".

Ar svarbu tai, kaip ruošiama kava?
Taip. „Daug skirtingų aspektų daro įtaką skoniui, taip pat ir kavos junginiams“, - sakė Nacionalinio vėžio instituto vyresnysis tyrėjas Neal Freedman. "Bet visiškai neaišku, kaip šie skirtingi junginių lygiai gali būti susiję su sveikata". Pavyzdžiui, skrudinant kavos pupeles sumažėja chlorogeninių rūgščių kiekis, tačiau susidaro kiti antioksidaciniai junginiai. Espresso turi didžiausią daugelio junginių koncentraciją, nes jame yra mažiau vandens nei kitose kavose.

Ar visų rūšių kavoje yra vienodas kofeino kiekis?
Ne. Espresso turi didžiausią kofeino koncentraciją - apie 70 miligramų, tačiau jis vartojamas mažesniais kiekiais. Palyginimui, paprastoje kavos porcijoje yra 200 miligramų kofeino. Pirkdami kavą niekada nežinote, ką gausite. Tačiau kai kuriems iš mūsų ypač svarbu žinoti, kiek kofeino yra mūsų kavoje. Tikriausiai tai pastebėjote anksčiau. Kaip draugas gali išgerti keturis espreso puodelius po 22 val. ir greitai užmigti, kol Jūs negalite užmigti iki pat aušros. Kai kurie iš mūsų turi polimorfizmą, genetinį DNR, kuris sulėtina kofeino apykaitą. Būtent šiems asmenims gydytojai rekomenduoja riboti kofeino vartojimą. Tie žmonės išgeria vieną puodelį kavos, tada jie išgeria antrą ir trečią, nors organizme vis dar yra kofeino po pirmojo puodelio.

Ar kava sukelia priklausomybę?
Įrodymai rodo, kad galima išvystyti priklausomybę šiam gėrimui. Nutraukimo simptomai yra galvos skausmas, nuovargis, dirglumas, sunku susikaupti ir prislėgta nuotaika. Iš tiesų, kofeinas yra psichoaktyvus vaistas, o kava yra didžiausias jo mitybos šaltinis. Praėjus maždaug pusvalandžiui išgėrus puodelį kavos, kofeinas pradeda veikti. Kraujagyslės susitraukia, padidėja kraujospūdis. Vidutinis kofeino kiekis gali jus pažadinti, pakelti nuotaiką, energiją, budrumą, susikaupimą ir net sportinius rezultatus. Didesnės dozės gali sukelti apsinuodijimą kofeinu, kūno drebėjimą, nervingumą ir nereguliarų širdies plakimą. Kofeinas taip pat siejamas su laiko, kurį užtrunkate užmigti, kokybe. „Manau, kad kofeinas yra toks įprastas ir taip įsišaknijęs mūsų kultūroje ir kasdieniuose įpročiuose, kad dažnai negalvojame apie tai kaip apie galimą problemų šaltinį“, - sakė Mary M. Sweeney, psichiatrijos ir elgesio mokslų daktarė.

Itin didelės kofeino dozės gali būti mirtinos. Tačiau mokslininkai teigia, kad tai dažniau atsitiks atsitiktinai vartojant kofeino miltelius ar tabletes.

Ar turėtumėte pradėti vartoti daugiau kavos?
Tai priklauso nuo Jūsų tikslų gyvenime. Jei gersite saikingai, gydytojai sako, kad galite tęsti tai toliau, mėgaukitės kava. Tačiau tiems pacientams, kurie yra jautrūs gėrimui, gydytojai pataria atidžiai stebėti kavos teikiamą naudą ir riziką organizmui.

© 2020 MADA IR GROŽIS. Visos teisės saugomos. Internetinių svetainių kūrimas ir elektroninių parduotuvių kūrimas: hidra.lt